Vilka krav ställs på en flyttstädning?

En flyttstädning är en väldigt omfattande städning som syftar till att överlämna en bostad efter överlåtelse i bästa möjliga skick. Ingen smuts och inga fläckar får vara kvar, utan endast sådant som kan härledas till normalt slitage och bostadens ålder. Vanligtvis kommer man överens om flyttstädningen i överlåtelsekontraktet. Där slår man även fast att den som inte flyttstädar ordentligt blir ersättningsskyldig och måste bekosta en ny städning om hyresvärden eller den som flyttar in finner städningen otillräcklig.

”Det finns en hel del standarddokument kring vad som bör tas om hand i en flyttstädning, till exempel från Hyresgästföreningen, Fastighetsmäklarförbundet och andra”

Men hur vet man då om en städning är godtagbar eller otillräcklig? Det finns inga tydliga lagar kring detta. Oftast kan man inte få med varenda detalj i ett överlåtelsekontrakt. Däremot finns en hel del standarddokument kring vad som bör tas om hand i en flyttstädning, till exempel från Hyresgästföreningen, Fastighetsmäklarförbundet och andra. De är alla ganska snarlika varandra och vilket man väljer är inte så noga. Men det är alltid en god idé att hänvisa till ett sådant dokument i ett överlåtelsekontrakt, så behöver det inte råda något tvivel om vad som ska göras och inte.

Ta hjälp med flyttstädningen

Att den som flyttar in har andra krav på flyttstädningen än den som flyttar ut är inte ovanligt, och tyvärr blir det ofta konflikter kring flyttstädningen, vilket är jobbigt för alla inblandade. Att flytta tar mycket kraft och energi och det sista man ska göra är att flyttstäda, ett hårt och tungt arbete som tar tid och kraft. Men det är oerhört viktigt att man inte slarvar, eftersom man enligt de flesta kontrakt blir ersättningsskyldig vid bristfällig flyttstädning och måste bekosta en städfirma.

Därför är det alltid en bra idé att anlita en städfirma för flyttstädning, som garanterar att jobbet blir gjort efter konstens alla regler och dessutom sköter eventuell diskussion om städningen med den nya bostadsinnehavaren. Att anlita städhjälp gör att man med gott samvete kan ägna såg åt sin nya bostad och vad som ska fixas där, i stället för att stå på knä i den gamla och skura. Att ta hjälp med städning ger dessutom rätt till RUT-avdrag, så särskilt dyrt blir det inte heller.

Vad måste göras?

Här går vi igenom en typisk checklista på vad som normalt ska ingå i en flyttstädning:

Vardagsrum och sovrum:

Damma och rengör alla väggar, socklar och lister, samt taken om de är smutsiga. Även bakom elementen ska det göras rent. Tvätta fönster och rengör garderober invändigt och utvändigt. Ta bort krokar och spikar från väggarna och spackla igen hålen. Spackling ingår normalt inte i en städfirmas flyttstädning.

Kök:

Samma som i vardagsrum och sovrum, dessutom obligatorisk taktvätt. Rengör även köksskåp, spis, kyl och frys in- och utvändigt och frosta av frysen. Rengör även utrymmena bakom spis och kyl samt under diskhon.

Badrum och toaletter:

Alla ytor rengörs noga samt kalkas av. I golvbrunnen och under badkaret är det också viktigt att göra rent. Badrummet är det rum man bör ägna mest tid att få helt rent om man vill att den nya bostadsinnehavaren ska känna sig nöjd.

Garage och trädgård:

Om det finns ett garage ska det vara damm- och grusfritt men vanligtvis är kraven lite lägre här. Trädgården ingår normalt inte i en flyttstädning, förutom att den ska vara i samma skick som vid visningen och när kontraktet skrevs.

Comments are closed.