Enkelt städschema för kontoret

En stökig och smutsig arbetsplats kan verkligen göra livet surt för alla medarbetare, inte bara de med ett pedantiskt sinnelag. Även om alla kanske inte tänker så mycket på renhetsgraden på kontoret blir de flesta ganska illa till mods när det finns synlig smuts på jobbet och det inte känns fräscht. Åt andra hållet kan ett välstädat kontor verkligen höja arbetsmoralen hos de anställda. Att ett kontor är rent och fint gör att medarbetarna blir stolta och att risken för trötthet och allergier minskar. Till ett rent kontor bjuder man gladeligen in till möten och får kunder och affärspartners att trivas.

”Gemensam städning inger en känsla av sammanhållning till en arbetsplats. Man tar ansvar tillsammans och gör rent, för varandras bästa. Här beskriver vi hur ni kan tänka om ni vill upprätta ett enkelt städschema för kontoret”

Många arbetsplatser har städfirmor som sköter städningen, men det kan faktiskt finnas ett värde i att personalen till viss del tar hand om lättare städning. Dels vet de hur rent de vill ha det, dels kanske det finns utrustning som behöver handhas på ett visst sätt. Slutligen inger gemensam städning en känsla av sammanhållning till en arbetsplats. Man tar ansvar tillsammans och gör rent, för varandras bästa. Här beskriver vi hur ni kan tänka om ni vill upprätta ett enkelt städschema för kontoret.

Anpassa kontorets städschema efter era behov

Hur rent vill ni ha det? Att det finns ett samförstånd kring vad som bör göras och hur rent ni vill ha det på kontoret är viktigt, så att det inte blir bråk om städningen. Kraven på städningen måste också hållas på en rimlig nivå, alla är inte lika duktiga på att städa och har heller inte samma krav på städningen.

Städschema på telefonen

Dessutom ska ju så klart fokuset på kontoret ligga på era egentliga arbetsuppgifter, inte på städningen. Även om medarbetarna hjälps åt att utföra enklare städning bör ni givetvis även ha en städfirma som kommer in och gör ordentligt rent emellanåt. Så kanske räcker det med att dammsuga i köket utan att våttorka, att fylla på med pappershanddukar på toaletten i stället för att skura rent och så vidare.

Kom överens om vad som behöver göras på kontoret

Bestäm först vilka städuppgifter som ska utföras av personalen och vilka som ska skötas av städfirman. Försök att välja bort städning som tar lång tid, som att putsa fönster, skura golv och så vidare. Exempel på lämpliga uppgifter man kan turas om att sköta är att tömma papperskorgar, torka bort synligt damm, ställa i ordning och torka av stolar och bord, se till att hålla snyggt i entrén, göra rent kaffemaskinen och se till att diskmaskinen körs och plockas ur. Svårare än så behöver det inte vara för att kontoret ska upplevas som renare och trevligare miljö både för medarbetare och besökare.

Dela in uppgifterna i block

Bestäm när och hur ofta uppgifterna ska utföras och fördela dem jämnt enligt ett rullande städschema där alla medarbetare ingår. Gör detta gärna i par så att man kan hjälpa varandra om det är ont om tid. Se också till att alla tar del av schemat och respekterar det. Se till att ha en plan för vad som ska göras om städningen brister, och kanske även ett mål att se fram emot om ni lyckas sköta städningen ordentlig hela året.

Förhindra onödigt stök

Slutligen är det också bra att upprätta rutiner för hur man kan undvika onödig nedsmutsning. Till exempel kan ni ha som tumregel att man alltid torkar av bord och stolar lite snabbt när man ätit, att man alltid sätter glas, koppar och tallrikar direkt i diskmaskinen, att man torkar av ytorna lite när man varit på toa och så vidare. Om alla hjälps åt lite hela tiden blir den schemalagda städningen inte så betungande och schemat kommer att följas bättre.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

sjutton + fem =