Guide till det perfekta hotellrummet

Att bo på hotell skall kännas lyxigt. Det är underbart att komma in till ett nystädat rum och krypa ner bland rena och sträckta lakan. Att på morgonen gå ner till en välförsedd frukostbuffe och njuta av pannkakor och färskpressad juice är en fantastisk start på dagen. Vad är det egentligen som gör ett hotell och en hotellvistelse perfekt? Vi tar upp sådana punkter som folk i allmänhet brukar uppskatta när de bor på hotell och några av de punkter som måste uppfyllas för att ett hotell skall få klassas som ett femstjärnigt hotell.

Standard på ett lyxigt hotellrum

När man pratar om standard på hotell så är det själva rummet och vad som finns där som man menar. Ett rum med hög standard är relativt nyrenoverat eller nybyggt. Möblerna skall vara nya av finare kvalitet eller så skall möblemanget vara välbevarade antikviteter, det beror lite på vad hotellet har för profil. 

Sängen skall vara rymlig och bekväm. Framför fönstren hänger tjocka gardiner med vilka man kan stänga ute solen om man känner för det. Inne på badrummet finns dusch med badkar samt tvål, lotion och andra hygienartiklar man kan tänkas behöva. På rummet skall också finnas TV, minibar, extra kuddar, tofflor och morgonrock. 

Rummet är inrett av en inredningsdesigner som har tänkt på helheten med såväl utrymme och sittplatser som väggkonst och färger. Man skulle kunna sammanfatta hur ett exklusivt hotellrum skall vara som generöst, genomtänkt med bekväma och fina möbler. 

Städning och service på ett förstklassigt hotell 

När man skrollar igenom sidor som Tripadvisor eller Expedia så är det renlighet och städning som oftast kommenteras. Många kan ha överseende med slitna möbler eller låg standard men om ett rum uppfattas som smutsigt och ohygieniskt så klagar de allra flesta. Ett rum räddas inte av hög standard om det är dåligt städat. Ostädade rum uppfattas som äckliga och obeboeliga.

För att en hotellvistelse skall kännas högklassig så skall rummet städas noggrant varje dag. Städaren skall byta ut handdukar och lakan samt fylla på med det som använts i minibaren eller av hygienprodukterna. Städaren torkar av alla ytor och tar med sig sopor och disk från rummet.

Att personalen som arbetar på hotellet är trevlig och villig att hjälpa till är såklart ett måste. När man bor på hotell skall man inte känna att man ställer orimliga frågor eller är till besvär. Ett hotell med hög servicenivå erbjuder tvättservice, syservice och roomservice. Du skall kunna beställa upp mat till både frukost, middag och lunch utan problem. 

Utrustning och frukostbuffé – det lilla extra på hotellet som gör skillnad

Ett bra hotell har ofta ett gym i- eller i anslutning till sina lokaler. Många hotell har också avtal med fristående gym för att de som bor på hotellet ska kunna träna där gratis eller till förmånligt pris. Gym kanske inte används av turister i så hög grad, de finns för att de som är på affärsresa skall kunna träna som vanligt trots att de är i en annan stad. 

Spa och bastu är andra faciliteter som är vanliga på hotell med över tre stjärnor. Pool finns också ibland. Det är alltid ett riktigt plus för barnfamiljer om det finns pool på hotellet då alla barn älskar pool. 

Något som kanske blivit allt mer viktigt de senaste 20 åren är frukostbuffen. Det har gått från att vara något av ett standardutbud som skall mätta till att bli en kulinarisk specialite för vissa hotell. Idag förväntas bättre hotell kunna erbjuda en frukostbuffe med både varma och kalla rätter. Det skall finnas alternativ för de med allergier mot laktos och gluten samt sådant som kan ätas av de som gjort ett veganskt kostval eller som äter mat efter särskilda religiösa regler. En rik och vällagad frukostbuffé med många valmöjligheter uppskattas av alla!

Comments are closed.